Neuromarketing, o pasiune

Neuromarketingul studiaza raspunsurile senzoriale, cognitive si afective ale consumatorilor, la stimulii de marketing.

Cercetatorii folosesc tehnologii bazate pe date științifice exacte (evidence-based), obținute prin măsurători neuroimagistice (EEG și RMN funcțional), psiho-fiziologice (ritmul bătăilor inimii, conductibilitatea pielii, etc.) și ochelari cu funcție de eye-tracking, care stabilesc centrele de focalizare a atenției vizuale.

Anumite companii, in special cele cotate ca fiind de mari dimensiuni, pentru a prezice comportamentul consumatorilor, au investit in laboratoare proprii, personal stiintific si in parteneriate cu mediul academic.

Companii precum Google, CBS, Frito-Lay si A & E Television, Pepsi, Coca-Cola au apelat la cercetari specifice neuromarketingului pentru a studia gandurile publicului/consumatorilor, generate de reclamele la propriile lor produse.

95% dintre deciziile noastre sunt luate la nivel subconștient, iar simplul fapt că ni se adreseaza o întrebare legată de ceea ce simțim față de un anumit produs, schimbă percepția noastră asupra lui. Astfel, neuromarketingul are in vedere acea cantitate de informatii stocata in creier si care influenteaza alegerile si deciziile unei persoane in 2,6 secunde. Exemple de marketeri care influenteaza alegerile sunt: aromele de paine proaspata, placinta bunicii, dulciurile, personajele din basme, anumite melodii si lista poate continua.

De exemplu, in anul 2004 a fost publicat un studiu al Read Motague, potrivit caruia creierele a 67 de persoane au fost studiate in timpul ,,Provocarii Pepsi". Participantii au fost legati la ochi si au gustat produsele Pepsi si Coca-Cola. Jumatate dintre participanti au ales Pepsi deoarece s-a produs un raspuns mai puternic la nivelul cortexului prefrontal, regiunea responsabila cu sentimentele recompenselor. Dupa ce au gustat Coca-Cola, la trei sferturi dintre partcipanti activitatea creierului s-a schimbat, fiind luat in considerare, de aceasta data, hipocampusul, zona creierului responsabila de construirea memoriei.

Rezultatele au demonstrat faptul ca Pepsi ar trebui sa detina jumatate din cota de piata dar, in realitate, consumatorii cumpara Coca-Cola din motive legate mai putin de preferintele ce tin de gust si mai mult datorita raportarii la experientele personale si la amintirile legate de brandul Coca-Cola.

De asemenea tehnicile de neuromarketing sunt folosite de mulți ani în cinematografie pentru crearea trailerelor de film, iar mai nou sunt folosite în arhitectură (cu ajutorul simulărilor virtuale), design de produs sau în televiziune.

 

 
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.