De ce creşte de Sărbători riscul de a deveni anxioşi sau depresivi

Aşteptările nerealiste, presiunile financiare şi angajamentele excesive pot provoca stres şi anxietate în timpul Sărbătorilor. Ceea ce pentru unii aduce bucurie pentru alţii se poate transforma într-un morman de frustrări. Chiar şi ideea de a se aduna într-o cameră aglomerată, sau de a face schimb de cadouri devine pentru anumite persoane sufocantă. De ce şi ce e de făcut explică, pentru Adevărul, un specialist în psihoterapie

„În timp ce pentru unii oameni sărbătorile de iarnă reaprind amintirile plăcute ale reunirii familiei şi ale meselor festive, pentru alţii reprezintă unul dintre cei mai mari factori de stres. Există dovezi care sugerează că simptomele asociate depresiei cresc în luna decembrie, motiv pentru care este necesară o atenţie deosebită şi asupra sănătăţii mintale”, arată psihoterapeutul şi psihologul Erna Constantin. 

Se ştie că aşa numita febra cumpărăturilor, în general, le dă unora frisoane, iar pregătirile de sărbători încep, pentru aceste persoane, cu bătăi serioase de cap.

„În timpul sărbătorilor, starea de agitaţie creşte; în magazine, pe stradă sunt mulţi oameni, există multă  emoţie şi este foarte cunoscută şi expresia <<febra cumpărăturilor>>. Chiar cuvântul <<febră>> reprezintă un dezechilibru în acţiune. Mai mult decât atât, pe reţelele de socializare sunt promovate mesaje cu impact emoţional, iar în presă sunt aduse în actualitate bugetele sau sumele de bani cheltuite de clienţii magazinelor în această perioadă din an. Ceea ce nu face decât să accentueze această aşa numită febră. Toţi aceşti factori favorizează stările anxioase pentru unii dintre cei care intră în contact cu aceste informaţii şi care fac comparaţie cu starea lor actuală: se simt trişti, deprimaţi, singuri, neîmpliniţi”, mai spune specialistul.

Statistic vorbind, iarna nu-i ca vara din punct de vedere al stărilor depresive. O confirmă chiar şi cel mai popular motor de căutare online.

„Depresia este pentru iarnă, ceea ce este anxietatea pentru sărbători. Depresia şi anxietatea merg de cele mai multe ori mână în mână. Simptomele specifice anxietăţii duc la depresie şi invers. Conform statisticilor Google, lunile mai reci de iarnă conduc, fără îndoială, la creşterea numărului de utilizatori care caută pe Internet informaţii despre depresia sezonieră. De asemenea, în lunile mai reci am înregistrat o creştere a numărului de persoane care vin la psihoterapie, multe dintre acestea cu simptome specifice anxietăţii şi depresiei.  De altfel, aceste persoane care aleg psihoterapia au şanse mai mari de a dezvolta mecanisme proprii prin care să îşi controleze şi să îşi reducă stările anxioase, pornind de la identificarea cauzelor care au favorizat apariţia acestor simptome. Iar cauzele sunt dintre cele mai diverse, ţinându-se cont de particularităţile psihoindividuale ale fiecăruia. În acest mod, în viitor, aceste persoane au şanse mai mici de a-şi amplifica stările anxioase, comparativ cu cei care nu fac demersuri în acest sens”, explică psihoterapeutul.  

Entuziasmul revederii rudelor nu este pentru toţi ridicat. Pentru unii, reuniunile de familie sunt chiar apăsătoare.

„Pentru majoritatea oamenilor, sărbătorile de iarnă înseamnă a sta cu membrii familiei şi a petrece. Pentru persoanele cu tulburări de anxietate sau cu fobie socială, ideea de a se aduna într-o cameră aglomerată, de a discuta şi de a face schimb de cadouri cu familia nu este prietenoasă şi poate deveni chiar sufocantă”, arată Erna Constantin.

Stresul de vacanţă   Potrivit specialistului, mulţi factori, inclusiv aşteptările nerealiste, presiunile financiare şi angajamentele excesive pot provoca stres şi anxietate în timpul vacanţei.

„Durerile de cap, consumul excesiv de alcool şi de alimente, insomnia, sunt câteva dintre consecinţele posibile ale stresului de vacanţă”, arată Erna Constantin.

Vestea proastă este că în această perioadă a anului, când zilele sunt mai scurte, iar nopţile, mai lungi, există o un risc mai mare să ajungem într-o formă de depresie.

„În timpul lunilor de iarnă, expunerea la lumina soarelui este redusă. Lumina solară este un antidepresiv natural. Creierul produce mai multă serotonină, ceea ce favorizează starea de bine. De aceea, câteva dintre strategiile la care au apelat anumite persoane în această perioadă şi care pot fi de folos şi altora sunt plimbările în aer liber, pe timpul zilei şi mai ales în zilele cu soare şi exerciţiile fizice, cu rol benefic pentru neurotransmiţători şi care îmbunătăţesc starea de spirit, iar pe de altă parte, elimină excesul de energie acumulat prin statul în casă”, mai spune specialistul.   

Vestea bună e că putem împrumuta din buna dispoziţie a celorlalţi. Cu puţină bunăvoinţă vom constata că bucuria poate fi contagioasă.

 „Timpul petrecut în compania persoanelor care aduc plăcere prin tonusul lor pozitiv şi concentrarea pe aşteptări sunt alte modalităţi prin care unele persoane au ales să le aplice pentru a face faţă stărilor anxioase. Persoanele cu anxietate care au aşteptări înalte sau nerealiste, au mai multe şanse să se simtă dezamăgite. În schimb, există posibilitatea ca lucrurile să nu se desfăşoare conform planurilor, iar în momentul în care se ia în considerare şi se acceptă şi această posibilitate, este îndepărtată o mare parte din presiunea pe care aceste persoane şi-o pun pe umeri”, arată psihologul.

Pentru că este momentul stabilirii de noi obiective, este bine să ştim cum ni le facem, astfel încât la următorul bilanţ să fim ceva mai mulţumiţi de noi înşine.

 „Stabilirea obiectivelor şi aşteptărilor realiste, contactarea prietenilor, împărţirea sarcinilor cu membrii familiei, găsirea unor modalităţi mai puţin costisitoare de a te bucura de tine şi ajutarea celorlalţi sunt alte metode de a controla simptomele specifice anxietăţii şi stresului generat de sărbători. Astfel, un început ar fi: a te asigura că eşti afară şi activ, chiar dacă nu simţi că doreşti să fii”, încheie psihoterapeutul Erna Constantin

Articol de Cristina Stancu

Citeste mai mult in Adevarul

Please follow and like us:
0